2017. december 18., hétfő

Pepperkake, norvég karácsonyi keksz tojás nélkül


Az elmúlt hétvégén megsütöttem az ünnepre szánt aprósütiket, dobozoltam őket és jól eldugtam, hátha kitart Karácsonyig. :) Az egyik süti ez a norvég karácsonyi keksz volt, a pepperkake. Még Trollanyunál láttam évekkel ezelőtt, s azóta várt kipróbálásra. Az eredeti recept külön-külön adta meg a fűszerek mennyiségét (őrölt bors, fahéj, gyömbér, szegfűszeg, kardamom), de én mézeskalács fűszerkeveréket használtam és hozzáadtam még egy kis plusz őrölt fahéjat. A cukorszirupot is lecseréltem akácmézre, a többi maradt a recept szerint, és csak féladagot készítettem, azt írom ide le.
Annyit megjegyeznék, hogy miután kivettük a tésztát a hűtőből, gyorsan kell vele dolgozni, mert hamar meglágyul és akkor szinte kezeletlen a tészta, ragad. Ha így járunk, akkor tegyük vissza a hűtőbe és várjuk meg, amíg megkeményedik egy kicsit.

Hozzávalók:

- 0,75 dl tejszín
- 6 dkg akácméz
- 12,5 dkg vaj
- 10 dkg porcukor
- 25 dkg liszt
- 1 tk szódabikarbóna
- 2 tk mézeskalács fűszerkeverék
- 1/2 tk őrölt fahéj

Elkészítés:

A tejszínt, a mézet, a vajat és a porcukrot összemelegítjük. NEM forraljuk, csak addig melegítjük amíg a vaj és cukor teljesen felolvad. Félretesszük és kihűtjük.

A száraz hozzávalókat egy nagyobb tálba szitáljuk és elkeverjük.

A lisztes keverék közepébe öntjük az olvasztott mézes vajat, és kanállal elkeverjük. Most még nagyon lágy a massza, mondhatni, hogy folyós, de ahogy hűlni fog, úgy fog szilárdulni. Folpackba csomagoljuk, és hűtőbe tesszük egy egész éjszakára.

A hűtőből kivéve 2-3 részre osztjuk a tésztát. Míg dolgozzunk az egyikkel, a többi tésztát  felhasználásig visszatesszük a hűtőbe.

Lisztezett dolgozófelületen átgyúrjuk a tésztát, majd kb. 3-4 mm vastagságúra nyújtjuk és tetszőleges formákkal szaggatjuk.
A leeső részeket összegyúrjuk, majd újból kinyújtjuk és kiszaggatjuk.

Sütőpapíros tepsire sorakoztatjuk őket és 180 fokon 8-10 perc alatt megsütjük.
Amikor a széle már kezd barnulni, kivehetjük a sütőből.
A sütési idő csak tájékoztató jellegű, sütőtől függően változhat.

A tepsibe hagyjuk hűlni pár percet, majd rácsra téve teljesen kihűtjük a kekszeket.

A kihűlt kekszeket lehet díszíteni írókával, de nálam ez most elmaradt.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése