2017. április 14., péntek

Márványos bejgli


Az ünnepek közeledtével egyre több helyen lehet látni márványos bejglit, és én minden évben csak csodáltam és próbálkoztam, de sehogy sem akart az én bejglim márványos lenni. Tavaly Karácsonykor újra megpróbáltam a Limaránál látott recept alapján, és most már én is mondhatom, hogy tökéletesre sikerült. Igaz, az egyik bejgli egy kicsit kirepedt, de ez már nagyon mellékes volt, hisz ott volt a márvány a tetején. :)
Rájöttem, hogy egyszerűbb a dolog mind gondoltam, és csupán nem voltam elég türelmes, nem vártam meg, hogy a tojás teljesen megszáradjon amikor lekentem a bejgli tetejét. Nagyon fontos, hogy amikor lekentük a tojássárgával, várjuk meg, hogy teljesen száradjon meg, és csak azután kenjük le a tojásfehérjével, majd ezt is várjuk meg amíg megszárad. Ha sikerül kivárni azt a pár órát, akkor ilyen gyönyörűséges, márványos bejglik sülnek ki. Sok sikert hozzá! :)

Hozzávalók a tésztához (3 rúdhoz):

- 45 dkg liszt
- 12,5 dkg vaj
- 6,25 dkg zsír
- 5 dkg porcukor
- 1,25 dkg friss élesztő
- 2 tojássárga
- 0,5 dkg só
- 0,5 dl hideg tejszín (NEM főző)
- 1,25 dl hideg tej (az eredeti receptben víz)

Hozzávalók a mákos töltelékhez (1 rúdhoz):

- 12 dkg darált mák
- 2,5 dkg zsemlemorzsa
- 1 tk reszelt citromhéj
- 1 mk őrölt fahéj
- 0,8 dl víz
- 8 dkg cukor

Hozzávalók a diós töltelékhez (2 rúdhoz): 

- 24 dkg darált dió
- 5 dkg zsemlemorzsa
- 2 tk reszelt citromhéj
- 1 tk őrölt fahéj
- 1,6 dl víz
- 15 dkg cukor

Tetejét lekenni: - 1 tojás

Elkészítés:

 Első körben elkészítjük a kétféle tölteléket, amit már akár előző nap is elkészíthetünk.

A mákos töltelékhez a mákot, a zsemlemorzsát, a fahéjat és a citromhéjat egy tálba elkeverjük.
A vizet a cukorral felforraljuk és ráöntjük a mákos keverékhez, majd alaposan elkeverjük. Kihűtjük.

A diós töltelékhez a diót, a zsemlemorzsát, a fahéjat és a citromhéjat egy tálba elkeverjük.
A vizet a cukorral felforraljuk és ráöntjük a diós keverékhez, majd alaposan elkeverjük. Kihűtjük.

A lisztet és porcukrot dagasztótálba szitáljuk, hozzáadjuk a sót, majd a friss élesztőt is rámorzsoljuk, és elkeverjük. A vajat és zsírt elmorzsoljuk benne, majd hozzáadjuk a tojások sárgáját, a tejszínt, végül a tejjel együtt összegyúrjuk. 3 egyforma cipóra osztjuk, letakarjuk egy tiszta konyharuhával és 30 percet pihentetjük.

Ezután a tésztacipókat egyesével kb. 20 x 25 cm-es téglalapokra nyújtjuk. Amikor nyújtjuk a tésztát, nem kell alálisztezni.
A tölteléket egyenletesen elosszuk rajta, úgy hogy a széleitől kb. 1 cm maradjon szabadon. A tészta üresen maradt széleit ráhajtjuk a töltelékre majd hosszabbik oldalától feltekerjük.

A rudakat sütőpapírral bélelt tepsire rakosgatjuk, egymástól távol, és lekenjük tojássárgával. Hűvös helyen 1 órát száradni hagyjuk. Ezután lekenjük tojásfehérjével és néhány órára vagy egy egész éjszakára hűvös helyre tesszük (NEM hűtőbe). Én 3 órát pihentettem miután lekentem a tojásfehérjével.

A bejglik oldalát és tetejét megszurkáljuk egy hústűvel, majd 180 fokra előmelegített sütőben kb. 25-30 perc alatt készre sütjük.

5 megjegyzés:

  1. Kellemes ünnepeket kívánok neked és családodnak!
    Nagyon szép bejgliket sütöttél!

    VálaszTörlés
  2. Csodásak!
    Szép Húsvétot kívánok!

    VálaszTörlés
  3. Gyönyörű ez a bejgli. 🙂 Azon gondolkoztam hogy az élesztőtől nem reped szét? Vagy nem kel túl tőle? Bocsánat a buta kérdésért de nem vagyok profi a bejgli sütésben. Egyszer csináltam ilyen márványosat ahogy hagytam pihenni talán 20 perccel tovább hagytam mint kellett volna és oldalt teljesen szét repedt

    VálaszTörlés